Ο ζωγράφος και χαράκτης Ρέμπραντ γεννήθηκε το 1606 στην πόλη Λέιντεν της Ολλανδίας.
Ο πατέρας του ήταν μυλωνάς με ένα μύλο στις όχθες του Ρήνου και η μητέρα του κόρη ενός ευκατάστατου φούρναρη. Στα 18 του πήγε στο Άμστερνταμ, μαθήτευσε για 6 μήνες στο εργαστήριο του Πίτερ Λάστμαν και επέστρεψε στη γενέτειρά του όπου με έναν συμμαθητή του ξεκίνησε ένα εργαστήριο ζωγραφικής το οποίο δεν άργησε να γίνει γνωστό. Στα 22 του χρόνια οι πίνακες του ήδη είχαν ζήτηση και αρκετοί μαθητές κατέφθαναν στο εργαστήριο.
Το 1630 πεθαίνει ο πατέρας του και δυο χρόνια μετά φεύγει για το Άμστερνταμ Το 1634 παντρεύεται την Σάσκια, οι πίνακες του έχουν μεγάλη ζήτηση οι δε μαθητές συνέρρεαν στο εργαστήριό του.
Στα πρώτα του βήματα στο Άμστερνταμ καθοριστική ήταν η βοήθεια του Βαν Ούλενμπουρχ που ήταν έμπορος τέχνης.
Το 1642 πέθανε η Σάσκια αφήνοντας τον μόνο αλλά οικονομικά ευκατάστατο. Τα επόμενα χρόνια αρχίζει να ξοδεύει υπέρογκα ποσά αγοράζοντας απίθανα πράγματα, ακόμα και σπάνια κατοικίδια εξωτικά ζώα και γνωρίζοντας διάφορες ερωμένες. Ο τρόπος της ζωής του δεν άρεσε όμως στην κοινωνία του Άμστερνταμ. Οι μαθητές του μειώθηκαν και οι πίνακες του έπαψαν να έχουν μεγάλη ζήτηση, ακόμα και οι φίλοι του του γύρισαν την πλάτη.
Το 1663 έχει δηλωθεί στο Ολλανδικό κράτος σαν άπορος και τον συντηρεί ο γιος του Τίτος με τους πιστωτές να τον κατατρέχουν.
Πέθανε στα 63 του χρόνια το 1669 ένα χρόνο μετά τον θάνατο του γιου του, με μοναδική του συντροφιά την κόρη του Κορνηλία που είχε αποκτήσει με τη Χέντρικε.
Μουσικό πάρτι (1626)
Τωβίτ και Άννα (1626)
Ο Χριστός διώχνει τους αργυραμοιβούς από το Ναό (1626)
Παραβολή του πλουσίου (1627)
Άγιος Παύλος στη φυλακή - ελαιογραφία (1627)
Δυο ηλικιωμένοι διαφωνούν (1628)
Σαμψών και Δαλιδά (1628)
Πορτρέτο ηλικιωμένης / Η μητέρα του καλλιτέχνη (1629)
Αβραάμ και άγγελοι (1630)
Ο πατέρας του καλλιτέχνη (1630)
Σχέδια γιο το "Άσωτος με μία πόρνη" (1630)
Λόγιος διαβάζει (1631)
Ο Ιερεμίας θρηνώντας για την καταστροφή της Ιερουσαλήμ (1630)
Πορτρέτο Nicolaes Ruts (1631)
Η παρουσίαση του Χριστού στο Ναό / Υπαπαντή (1631)
Φιλόσοφος σε διαλογισμό (1631)
Μουσείο Λούβρου
Άνδρας με οριεντάλ κουστούμι - Λεπτομέρεια (1632)
Πορτρέτο ενός άνδρα (1632}
Η αρπαγή της Ευρώπης (1632)
Πορτρέτο μιας γυναίκας (1632)
Μάθημα ανατομίας του Δρ. Τουλπ (1632)
Ο Χριστός στην καταιγίδα στη λίμνη της Γαλιλαίας (1633)
Ο Jan Pietersz και η σύζυγός του (1633)
Πορτρέτο γυναίκας (1633)
Η Σάσκια με ψάθινο καπέλο (1633)
Αυτοπροσωπογραφία ως νέος (1634)
Η Άρτεμις στο μπάνιο της και ο Ακταίων (1634)
Πορτρέτο του Johannes Elison (1634)
Ηλικιωμένη ογδοντατριών ετών(1634)
Η Σάσκια ως Χλωρίδα (1634)
Η σύζυγος του Πετεφρή και ο Ιωσήφ - χαλκογραφία (1634)
Ένα βιβλικό ζωγραφικό θέμα που ενέπνευσε αρκετούς ζωγράφους της αναγέννησης και όχι μόνο.
Κατά την Παλαιά Διαθήκη ο Ιωσήφ ήταν γιος του Ιακώβ. Ο Πετεφρή ήταν αξιωματούχος αυλικός του Φαραώ στο σπίτι του οποίου υπηρετούσε ο Ιωσήφ τον οποίο είχε αγοράσει σαν σκλάβο ο Πετεφρή.Τον Ιωσήφ τον παρέστεκε ο Θεός κι έτσι το σπίτι του Πετεφρή το βρήκε ευμάρεια η οποία εκπορευόταν από τον Ιωσήφ. Τον Ιωσήφ ο Πετεφρή τον έκανε αρχιεπιστάτη του . Η γυναίκα του Πετεφρή όμως θέλχθηκε από τον Ιωσήφ και προσπάθησε να τον αποπλανήσει αρκετές φορές. Ο Ιωσήφ όμως αρνήθηκε και προκάλεσε το θυμό της, η οποία τον κατηγόρησε ότι προσπάθησε να τη βιάσει. Τότε ο Πετεφρή πιστεύοντας τη γυναίκα του, έριξε τον Ιωσήφ στη φυλακή. Εκεί ο Ιωσήφ ερμήνευσε δύο όνειρα σε αξιωματούχους του Φαραώ που είχαν εκπέσει. Σύμφωνα με το πρώτο όνειρο, ο ένας θα εκτελούνταν και ο άλλος θα ξανααναλάμβανε το αξίωμά του αρχιοινοχόου. Μετά από δύο χρόνια ο Φαραώ είδε ένα όνειρο το οποίο οι μάγοι του δεν μπορούσαν να το ερμηνεύσουν. Ο αρχιοινοχόος τότε θυμήθηκε τον Ιωσήφ και ο Φαραώ διέταξε να τον βγάλουν από τη φυλακή. Το όνειρο το ερμήνευσε ο Ιωσήφ και σύμφωνα με αυτό θα έρχοντο στην Αίγυπτο 7 έτη αφθονίας τα οποία θα διαδέχονταν 7 έτη ανέχειας και ξηρασίας. Ο Φαραώ έλαβε μέτρα για την αντιμετώπιση του κακού και έδωσε στον Ιωσήφ ανώτατο αξίωμα και για να επανορθώσει το κακό που του είχε γίνει μνήστευσε τον Ιωσήφ με την κόρη του Πετεφρή.
Αυτοπροσωπογραφία (1634)
Ο Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής κηρύττει (1634)
Απόστολος Παύλος (1635)
Άγγελος σταματά τον Αβραάμ να θυσιάσει τον Ισαάκ (1635)
Αθηνά (1635)
Η Σάσκια κοιμάται (1635)
Ρέμπραντ και Σάσκια σε σκηνή ασώτου σε ταβέρνα (1635)
Γιορτή του Βαλτάσαρ (1635)
Δανάη (1636)
Samson Accusing His Father in Law (1635)
Η τύφλωση του Σαμψών (1636)
H ίαση του Τωβίτ από τον γιο του (1636)
Ιακώβ με τον Βενιαμίν (1637)
Πολωνός ευγενής (1637)
Αρχάγγελος εγκαταλείποντας τον Τοβία και την οικογένειά του (1637)
Αυτοπροσωπογραφία - χαλκογραφία (1638)
Πορτρέτο του Cornelis Claesz - χαλκογραφία (1640)
Herman Doomer (1640)
Αυτοπροσωπογραφία (1640)
Άνδρας καθισμένος σε πολυθρόνα (1641-43)*
Μητροπολιτικό μουσείο Νέας Υόρκης
Αγκάθα Μπας (1641)
O Cornelis Claesz και η σύζυγός του (1641)
Νυχτερινή περίπολος (1642)
Ο Χριστός και η μοιχαλίδα (1644)
Πορτρέτο μιας γυναίκας (1645-49) *
Μητροπολιτικό μουσείο Νέας Υόρκης
Άνδρας με κολάρο (1645-60) *
Μητροπολιτικό μουσείο Νέας Υόρκης
Κρεβάτι (1646)
Η Σουζάνα και οι δύο γέροντες (1647)
H Σουζάνα ήταν μια ενάρετος σύζυγος που τα κάλλη της ορέγονταν δύο γέροντες που την παρενοχλούν σεξουαλικά την ώρα που ήταν στο μπάνιο της.
Αυτή δεν ενδίδει στις ορέξεις των γερόντων και αυτοί μετά την κατηγορούν για συζυγική απιστία.
Η βιβλική ιστορία έχει και έναν δικαστικό αγώνα όπου και η Σουζάνα δικαιώνετε.
Ο Εβραίος γιατρός Εφραίμ Μπόνους - χαλκογραφία (1647)
Ζητιάνοι - χαλκογραφία (1648)
Άνδρας με πανοπλία (1650) *
Μητροπολιτικό μουσείο Νέας Υόρκης
Ηλικιωμένη κόβει τα νύχια της (1650) *
Μητροπολιτικό μουσείο Νέας Υόρκης
Άνδρας με στρατιωτική στολή (1650)
Πορτρέτο ηλικιωμένου (1651)
O τυφλός Τωβίτ - χαλκογραφία (1651)
Άνδρας με τη χρυσή περικεφαλαία (1650) *
Φάουστ - χαλκογραφία (1652)
Ο Γιόχαν Φάουστ ήταν ένας θρυλικός πολυπράγμων Γερμανός (τσαρλατάνος) που περιφερόταν στις μεγαλουπόλεις της δυτικής Ευρώπης, εμφανιζόμενος σαν μέγας αστρονόμος, σαν γιατρός και άλλοτε σαν αλχημιστής.
Ισχυριζόταν ότι τα θαύματα του Χριστού για αυτόν ήταν παιχνιδάκι και ότι οι νίκες του Ιταλικού Αυτοκρατορικού στρατού ήταν αποτέλεσμα μόνο των μαγικών του δυνάμεων.
Η φήμη του εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο με απίθανες ιστορίες που ήθελαν ακόμα και κληρικούς να επιβεβαιώνουν τα κατορθώματά του ακόμα και με παρόντα τον διάβολο.
Ο Αριστοτέλης με μια προτομή του Ομήρου (1653)
Η Βηθσαβεέ στο μπάνιο της (1654)
Μπάνιο της Χέντρικε σε ένα ποτάμι (1654)
Σημαιοφόρος (1654)
Γέρος Εβραίος (1654)
Τίτος (1655)
Η θυσία του Ισαάκ (1655)
Πορτρέτο άνδρα (1655-62) *
Μητροπολιτικό μουσείο Νέας Υόρκης
Ο Ιακώβ ευλογεί τα παιδιά του Ιωσήφ (1656)
Ο γιος του Τίτος (1657)
Αυτοπροσωπογραφία (1658)
Ιακώβ και Άγγελος (1659)
Αυτοπροσωπογραφία (1659)
Ο Πιλάτος πλένει τα χέρια του (1660-62) *
Ευαγγελιστής Ματθαίος και Άγγελος (1661)
Γενειοφόρος άνδρας (1661)
Πορτρέτο του Jacob Trip (1661)
Επίτροποι της συντεχνίας υφασματεμπόρων (1662)
Ισαάκ και Ρεβέκκα / Η Εβραία νύφη (1665)
Δαβίδ και ο στρατιώτης του Uriah (1665)
Νεαρός άνδρας (1666)
Πορτρέτο ηλικιωμένου (1667)
Ο γιος του Τίτος *
Μητροπολιτικό μουσείο Νέας Υόρκης
* Αρχικά αυτά τα έργα καταγράφηκαν σαν έργα του Ρέμπραντ.
Σήμερα αν και δεν έχει εξακριβωθεί ο δημιουργός τους, πιθανολογείται ότι προέρχονται από κάποιο μαθητή του εργαστηρίου του ή κάποιον που επηρεάστηκε από το στυλ του.
Τα μουσεία που τα φιλοξενούν σίγουρα θέλουν να είναι αυθεντικοί Ρέμπραντ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου